Monday, January 25, 2010

Πρότυπο τελειότητας

Αν θέλαμε να διαλέξουμε ένα και μόνο κριτήριο για την ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος, αυτό πιθανόν να ήταν ο γενικός στόχος του. Τι περιμένουμε στο τέλος της διαδρομής; Ποιοι άνθρωποι θέλουμε να δούμε να βγαίνουν από τις πόρτες του Γυμνασίου, του Λυκείου και του Πανεπιστημίου; Σε τι αποσκοπούν οι χιλιάδες ώρες που θα περάσει κάθε παιδί μέσα στις σχολικές αίθουσες; Μία από τις πολλές απαντήσεις θα βρούμε στο σημερινό διήγημα, όπου, το έτος 2040, συναντάμε το…..


Πρότυπο τελειότητας

Συνεχίζουμε από το σημείο που σταματήσαμε την προηγούμενη Κυριακή, δηλαδή τις διαμαρτυρίες των πανεπιστημιακών καθηγητών σχετικά με τα εργαστήρια εικονικής πραγματικότητας. Ένα από τα καίρια ερωτήματα της εποχής μας είναι για πόσο καιρό ακόμα θα υπάρχουν αυτοί οι καθηγητές, ώστε να μπορούν να διαμαρτύρονται. Απ΄ ότι φαίνεται, αρχίζει να φαντάζει όλο και πιο πιθανό το ενδεχόμενο οι εκπαιδευτικοί σύντομα να αντικατασταθούν από πιο ανθεκτικούς, οικονομικούς και εργατικούς δασκάλους. Το πρώτο ρομπότ-δάσκαλος είναι πια πραγματικότητα και μόλις τελείωσε το πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής του. Ο Νίκος Γιορπάζης ήταν από τους εμπνευστές του εγχειρήματος και συμμετείχε σε όλο το πρόγραμμα ανάπτυξης και παραγωγής. Οι ακροατές μας θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν μια αναμετάδοση της συνέντευξης που μας έδωσε.
«Καλημέρα κύριε Γιορπάζη».
«Καλημέρα».
«Ποια μαθήματα μπορεί να διδάξει ο ρομποδάσκαλος;»
«Όλα».
«Τι όγκο πληροφοριών έχει αποθηκευμένο;»
«Τα πάντα».
«Πόσο συχνά κάνει λάθος;»
«Ποτέ».
«Ποια ερώτηση δεν μπορεί να απαντήσει;»
«Καμία».
«Δεν είναι κάπως απάνθρωπος ένας παντογνώστης και αλάνθαστος δάσκαλος;»
«Είναι ρομπότ. Όχι άνθρωπος».
«Σίγουρα γνωρίζετε ότι οι δάσκαλοι λειτουργούν ως πρότυπα για τους μαθητές. Τι είδους πρότυπο θα έχουν οι μαθητές του ρομποδάσκαλου;»
«Το καλύτερο. Αυτό της τελειότητας».
«Είναι δυνατόν να ζητάμε από ένα παιδί να είναι τέλειο;»
«Μα αυτός ήταν πάντα ο στόχος του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Έτσι κι αλλιώς δεν πρέπει να σας ανησυχεί αυτό».
«Τι εννοείτε;»
«Ήδη δουλεύουμε πάνω στον μαθητή ρομπότ. Τα πρώτα δείγματα είναι πολύ ενθαρρυντικά».
«Και οι κανονικοί μαθητές τι θα απογίνουν;»
«Κοινωνικός δαρβινισμός, αγαπητέ μου. Ή θα προσαρμοστούν στον ανταγωνισμό ή…. Πάντως, αυτό δεν ανήκει στη δική μου αρμοδιότητα. Επικοινωνήστε με το υπουργείο Παιδείας».
«Ευχαριστώ για την διαφωτιστική συνέντευξη».

Αυτά ήταν τα τελευταία νέα από το μέτωπο της Παιδείας. Ο κόσμος αλλάζει και μαζί του αλλάζει και το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Όσοι είστε ακόμα μαθητές απολαύστε αυτά τα ανέμελα χρόνια. Όπως ακούσατε μπορεί να είστε η τελευταία γενιά που τα έζησε.

ΤΕΛΟΣ
Την επόμενη εβδομάδα θα κλείσει ο κύκλος της παιδείας, επιστρέφοντας στο 2010, για να δούμε τι εξελίξεις μπορεί να πυροδοτήσει «η εγκύκλιος».

No comments:

Post a Comment