Saturday, January 30, 2010

Η Εγκύκλιος

Αφού ρίξαμε μια ματιά στην παιδεία του 2040, ας επιστρέψουμε στο σήμερα. Συνήθως οι εκπαιδευτικοί αποφεύγουν να ασχοληθούν με την γραφειοκρατία, αλλά αυτή τη φορά δεν μπορούν να το αποφύγουν γιατί έχει έρθει…


Η Εγκύκλιος


Τέσσερις χιλιάδες ηχηρά χτυπήματα, που πόνεσαν περισσότερο τους γονιούς παρά τα μικρά παιδιά που τα δέχτηκαν. Τρεις χιλιάδες παραγγελίες για ξύλινα πηχάκια που να μην σπάνε εύκολα, τουλάχιστον όχι όταν προσγειώνονται σε μικρά, μαλακά χέρια. Οχτώ χιλιάδες μαθητικές ώρες απέναντι από έναν τοίχο, οι μισές από αυτές με το ένα πόδι σηκωμένο.
Δεν ήταν παρά μια εγκύκλιος, από αυτές που έφταναν σχεδόν καθημερινά στα σχολεία. Ένα τετρασέλιδο κείμενο, με αποστολέα, ημερομηνία, πρωτόκολλο και παραλήπτες. Ένα χαρτί που συνήθως διάβαζε μόνο ο διευθυντής και ύστερα χανόταν μέσα σε κάποιο ντοσιέ αρχειοθέτησης. Κανείς δεν μπόρεσε να εξηγήσει πώς οι εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν με τέτοια ταχύτητα για το περιεχόμενό της. Ούτε και για ποιο λόγο ένα μικρό, αλλά αξιόλογο, ποσοστό έδειξε τόσο μεγάλη προθυμία να την εφαρμόσει. Εκ των υστέρων, οι περισσότεροι ισχυρίστηκαν ότι τα πράγματα μεγεθύνθηκαν, και υπήρξαν μόνο μερικά μεμονωμένα περιστατικά. Δυστυχώς, μια βόλτα στη γειτονιά σας θα σας φέρει αντιμέτωπους με αρκετά παιδικά κοκκινισμένα μάγουλα, ενώ αν πάτε στο τοπικό ξυλουργείο θα αντικρίσετε δεκάδες μικρές, ξύλινες βέργες που περιμένουν τους παραλήπτες τους
Δεν ήταν παρά μια εγκύκλιος. Με βάση τα πορίσματα όλων των ερευνών που έχουν διεξαχθεί πάνω στην σχέση της παιδικής ψυχολογίας και της εκπαίδευσης…….Οι σύγχρονες παιδαγωγικές μέθοδοι έχουν δείξει πέραν κάθε αμφιβολίας….Λαμβάνοντας υπόψη την μικρή ηλικία των μαθητών……Οι στόχοι της εκπαίδευσης δεν εξαντλούνται στο γνωστικό τομέα, αλλά συνδέονται και με την συναισθηματική και ψυχοκινητική ωρίμανση του παιδιού…δεν επιτρέπεται η χρήση σωματικής ή λεκτικής βίας, όπως απειλές, χαστούκια, χτυπήματα με βέργες…..καθώς και τιμωρίες όπως η ορθοστασία, η ανάθεση ιδιαίτερα κουραστικών καθηκόντων….
Δεν ήταν παρά μία εγκύκλιος. Ερχόταν κάθε χρόνο, στην αρχή του σχολικού έτους, και κανείς δεν την διάβαζε. Όμως, αυτή τη φορά έγινε ένα μικρό λάθος. Δεν μαθεύτηκε ποτέ αν κάποιος το έκανε για πλάκα ή ήταν απλώς μια ατυχής στιγμή στην μεταφορά του αρχείου. Μία λέξη χάθηκε από το κείμενο χωρίς να το αντιληφθεί κανείς. Ένα «δεν» παραλείφθηκε και πέρασαν οχτώ ώρες μέχρι να έρθει το διορθωτικό έγγραφο με τίτλο «Ανακοινοποίηση στο Ορθό». Οχτώ ώρες που έδειξαν ότι η γραμμή ανάμεσα στην εκπαίδευση και τον αυταρχισμό εξακολουθεί να είναι πάρα πολύ λεπτή. Και πολλοί είναι πρόθυμοι να την περάσουν με την πρώτη ευκαιρία.
Δεν ήταν παρά μία εγκύκλιος. Μία λέξη είχε χαθεί, προκαλώντας την πιο μεγάλη αναταραχή που έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια στο χώρο της εκπαίδευσης. Την επόμενη χρονιά, ο υπεύθυνος του υπουργείου διάβασε πολύ προσεκτικά την σχετική παράγραφο. Είδε το «δεν» πριν το «επιτρέπεται», αναστέναξε με ανακούφιση και έστειλε αμέσως το έγγραφο. Όλοι οι εκπαιδευτικοί έλαβαν γνώση της εγκυκλίου ενυπόγραφα. Η εκπαιδευτική διαδικασία είχε μπει ξανά στο σωστό δρόμο.


ΤΕΛΟΣ


Την επόμενη Κυριακή θα δούμε ένα πραγματικά πολύ μικρό διήγημα επιστημονικής φαντασίας, που αφορά σε ένα «ελαττωματικό προϊόν»

No comments:

Post a Comment